چطور زبانآموز را درگیر کلاس درس کنیم؟
چطور زبانآموز را درگیر کلاس درس کنیم؟
فوقالعاده است. شما تحصیلات خود را تا حد بسیار خوبی تکمیل کردهاید؛ سالها زمان خود را صرف آموختن زبان چینی کردهاید و حالا وقت آن رسیده که دانستههای خود را به دیگران هم آموزش دهید. اما یاد گرفتن زبان چینی یک چیز است و تدریس زبان چینی به دیگران چیزی دیگر. برای اینکه بتوانید زبانآموزان خود را درگیر کلاس درس کنید و با بهترین روش به آنها آموزش دهید لازم است چند فوت کوزهگری را بلد باشید. با دانستن تکنیکها و شیوههای مفید میتوانید مطمئن باشید که کلاسهای شما برای زبانآموزان مفید هستند.
از داستانهای کوتاه کمک بگیرید
بهخصوص اگر با زبانآموزان مبتدی و یا کودکان کلاس دارید، داستانها را دست کم نگیرید. داستانها ویژگیهای بالقوه بسیاری دارند که در یادگیری زبان به زبانآموزان شما کمک میکند.
- با خواندن داستانها افراد به طور ناخودآگاه شیوه استفاده صحیح از دستور زبان و واژگان را یاد میگیرند.
- میتوانید در میان یا در پایان داستان نظر افراد حاضر در کلاس را درباره داستانی که خواندید بپرسید و به این ترتیب آنها را به صحبت کردن تشویق کنید.
- خواندن مطالب ساده به زبان چینی اعتماد به نفس زبانآموزان را تقویت میکند و عادت خواندن به زبان چینی را در آنها تقویت میکند.
- داستانها مفرح هستند. خیلی از اوقات یادگیری زبان با یک داستان بانمک بسیار لذتبخشتر و جذابتر از کتابهای آموزشی رایج است.
تنها نکتهای که در تدریس زبان چینی با استفاده از داستان وجود دارد این است که داستانها با سطح زبان، سن، علایق و تواناییهای زبانآموزان تطابق داشته باشد. حتی میتوانید کمی خلاقیت بیشتر به خرج دهید و از زبانآموزان خود بخواهید هر هفته با توجه به موضوعاتی که سر کلاس مطرح شده و دستور زبانها و کلمات جدید یک داستان کوتاه و خلاصه بنویسند.
زبانآموزان را برای مطالب جلسه بعد آماده کنید
میتوانید دقایق پایانی هر کلاس را به صحبت درباره کاری که در جلسه بعد انجام خواهید داد اختصاص دهید. به زبانآموزان خود توضیح دهید که در جلسه آینده قرار است درباره چه موضوعاتی صحبت کنید، چه دستور زبانی را آموزش خواهید داد و چه کلمات تازهای را استفاده خواهید کرد. با این کار زبانآموزان این فرصت را دارند که از قبل خود را برای سرفصلهای تازه آماده کنند. به این ترتیب مطالب جلسه بعد به گوش آنها آشنا خواهد بود و از قبل آمادگی ذهنی خوبی برای یادگیری آنها خواهند داشت.
با زبانآموزان خود تعامل داشته باشید
کلاسهای خستهکنندهای را به یاد بیاورید که در آنها تنها معلم صحبت میکرد و دانشآموزان هم چشمشان را به ساعت میدوختند تا کلاس تمام شود. یک راه خوب برای پیشگیری از چنین وضعیتی داشتن تعامل با زبانآموزان است. از آنها درباره موضوعات مختلف سوال بپرسید و آنها را تشویق کنید تا نظر خود را بیان کنند. به این ترتیب ساعات کلاس زبان چینی سرگرمکنندهتر خواهند بود. بهعلاوه تمرین صحبت کردن دانشآموزان بیشتر میشود و اعتماد بیشتری به خود پیدا میکنند.
بهتر است مکالمات کلاس تا جای ممکن کند باشند. به این ترتیب کلمات تازه بهتر در ذهن افراد باقی میماند. لازم نیست دائم آنها را اصلاح کنید؛ اگر زبانآموز طوری صحبت میکند که مفهوم را میرساند، میتوانید نکات خاص مرتبط و اشکالات او را یادداشت کنید و بعد از آنکه صحبتش تمام شد در قالب چند نکته به تمام کلاس ارائه کنید.
از ابزارهای مختلف کمک بگیرید
درست است که احتمالا یک تخته وایتبرد، یک ماژیک و یک کتاب درسی برای کلاس درس کافی هستند اما ابزارهای تازهتری هم برای تدریس زبان چینی وجود دارد. میتوانید از ابزارهای مختلف برای آموزش استفاده کنید. به این ترتیب در کلاس تنوع ایجاد میشود. در ضمن استفاده از ابزار گوناگون باعث میشود هر زبانآموز با توجه به شخصیت و روش یادگیری منحصربهفردی که دارد راههای مختلفی برای آموزش داشته باشد. تعدادی از ابزارهای مناسب که میتوانید برای تدریس زبان چینی استفاده کنید شامل موارد زیر است:
- فیلمهای آموزشی
- بازیهای آموزشی
- فیلمهای سینمایی، کارتونها و سریالها
- کتابهای داستان
- پادکستها و فایلهای صوتی
- موسیقیها و آهنگهای چینی
- کاردستی و یا روزنامهدیواری که خود زبانآموزان درست کردهاند
- روزنامهها، رادیوها و برنامههای تلویزیونی محلی
- انواع لغتنامه مانند لغتنامههای عکسدار
برای تدریس نویسههای چینی از روشهای تازه استفاده کنید
یکی از بخشهای زبان چینی که بهخصوص برای زبانآموزان تازهکار خیلی دشوار به نظر میرسد، یادگیری کاراکترها یا نویسههای چینی است. برای اینکه بتوانید یادگیری نویسهها را برای زبانآموزان خود سادهتر کنید میتوانید از شیوههای تازه استفاده کنید. برای مثال میتوانید نویسهها را بیشتر بهعنوان یک فرم بصری به زبانآموزان خود نشان دهید. به این ترتیب زبانآموزان میتوانند هر نویسه را به صورت یک تصویر تجسم کرده و به ذهن بسپارند. میتوانید هر نویسه را در چند جمله مختلف به کار ببرید. شاید در ابتدا گیجکننده به نظر برسد اما بعد از چند مثال زبانآموزان با مفهوم آن نویسه آشنا میشوند و میتوانند آن را در ذهن خود تجسم کنند.
زبان چینی را با زندگی روزمره ترکیب کنید
بیشتر زبانآموزان دوست دارند بتوانند از زبان تازهای که یاد میگیرند در زندگی روزمره خود استفاده کنند. بنابراین بهتر است اصطلاحات روزمره و کاربردی را در طرح درسی خود بگنجانید. مثلا اصطلاحاتی که جوانهای امروزی چین بیشتر استفاده میکنند یا در فیلمها و سریالهای چینی زیاد دیده میشود را به زبانآموزان خود آموزش دهید.
همچنین میتوانید برای تدریس مکالمات چینی از زبانآموزان خود بخواهید یک مکالمه معمولی که با دوست خود داشتهاند را به زبان چینی بازنویسی کنند. همچنین زبانآموزان میتوانند اتفاقاتی که در طول یک روز برایشان افتاده را سر کلاس به زبان چینی تعریف کنند یا درباره کارهای روزمره یا چیزهای مورد علاقه خود صحبت کنند.
زبانآموزان را در زبان چینی غرق نکنید
خوب است که موقع تدریس زبان چینی زبانآموزان خود را در این زبان غوطهور کنید اما باید مواظب باشید که آنها را غرق نکنید. چیزی که بیشتر مردم درباره آموزش زبان میگویند این است که کودکان از همان ابتدا همهچیز را به زبان مادری خود میشنوند؛ در نتیجه آن را یاد میگیرند. در نتیجه بهتر است با زبانآموزان تنها به زبان چینی حرف بزنیم تا بهتر آموزش ببینند. این حرف کاملا درست نیست چون یادگیری زبان مادری حداقل تا پایان تحصیلات مدرسه طول میکشد. اما یادگیری زبان دوم در حد پیشرفته به دو یا سه سال مطالعه پیوسته و دقیق نیاز دارد. دلیل این موضوع این است که ما زبانهای جدید را بر پایه چهارچوب زبانی که از زبان مادری خود یادگرفته و در ذهن داریم، میآموزیم. به همین دلیل یادگیری هر زبان تازه برای ما کمی راحتتر خواهد بود.
بنابر استدلال بالا بد نیست بعضی چیزها را به زبان فارسی به زبانآموزان خود یاد دهید. شما باید بتوانید بهعنوان معلم زبان چینی تعادلی بین استفاده از زبان چینی و کمک گرفتن از زبان فارسی برای تدریس زبان چینی برقرار کنید. برای مثال اگر میبینید توضیح مطلبی به زبان چینی زبانآموزان را بسیار گیج کرده، شاید استفاده از چند جمله توضیحی به زبان فارسی کلیدی برای حل مشکل باشد.
یک کلاس آموزش ماندارین ایدهآل بسازید
برای اینکه یک کلاس بسیار خوب داشته باشید، ابتدا باید یک طرح درس جامع برای کلاس خود در نظر بگیرید. قانون مهم در ارائه یک کلاس خوب سازماندهی و روشمند بودن است. بنابراین جایی برای درس دادن به شیوه بداهه وجود ندارد. برای داشتن یک طرح درس مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید.
- نیازهای زبانآموزان را بشناسید.
- اهدافی برای هر ترم تعیین کنید.
- پروسه هر جلسه را برای زبانآموزان شرح دهید.
- درسها و تمرینهای هر جلسه را از قبل آماده کنید.
- زبانآموزان را به شیوههای مختلف ترغیب کنید که هر جلسه تمرین کنند.
- نوعی ارزیابی بهمنظور پیشرفت بیشتر برای زبانآموزان خود در نظر بگیرید.
- زمان کلاس را با توجه به سرعت یادگیری هر زبانآموز تنظیم کنید.
در نهایت شور و شوق داشته باشید. اگر خود معلم برای تدریس زبان چینی در یک کلاس اشتیاق نداشته باشد زبانآموزان هم بیانگیزه خواهند بود. همیشه مشتاق کلاسها باشید و برای تدریس بهتر بروزترین منابع را مطالعه کنید و خود را هم پیشرفت دهید تا تسلط بیشتری بر چیزی که تدریس میکنید داشته باشید. به این ترتیب زبانآموزان شما هم با جدیدترین روشها آموزش میبینند و امیدوارانه به اهدافی که دارند نزدیک میشوند.